• Hem
  • Kontakt
  • Enköpings historia
  • Hotell i Enköping
  • Blogg

Enköping

Allt om Sveriges närmaste stad

Nästan sexfrågor till SEO-Experten Magnus Bråth

26 oktober, 2013 av admin 1 kommentar

Jag skrev förra veckan om ”Vilsna företagare på nätet”. Inlägget handlade om hur många hemsidor det finns som egentligen inte fyller sitt syfte, syftet att skapa försäljning genom nya kunder till exempel.

För den som inte vet kan man lätt tro att bara jag presenterar mitt företag och vad vi gör så är biffen klar. Men så är det inte riktigt.

Tänk dig tanken att du har ett antal konkurrenter som tillhandahåller samma eller liknande produkter och tjänster. Utöver detta har du konsumenterna som vill ha det du tillhandahåller, lägg därefter till en sökmotor (läs Google) som ska presentera relevanta förslag för vad som eftersöks.

Givetvis vill du hamna på Googles förstaplacering, men hur tar du dig dit?

Nå toppen på google med SEO

Det är här min ståndpunkt angående förra veckans inlägg kommer, du som företagare har inte haft detta i åtanke när du beställde din hemsida och än mindre har webbyrån haft det i åtanke, de flesta har ingen kunskap om detta alls utan är endast intresserade av att sälja snygga och flashiga hemsidor. Men för att vara på den säkra sidan nämner webbyrån att de tillhandahåller sökmotoroptimerade hemsidor, för det har dom hört är på modet.

Sökmotoroptimering förkortas ofta till SEO som kommer från search engine optimization.
 

Vad är riktig sökmotoroptimering?

Låt oss bena ut begreppet genom att fråga SEO-proffset Magnus Bråth. Magnus är nog den mest framträdande sökmotoroptimeraren i Sverige och har av branschen blivit utsedd till Sveriges bästa.

Magnus Bråth svarar på frågor om sökmotoroptimering

SEO-Proffset Magnus Bråth

Det är alltid trevligt att läsa om andras karriärer, kan du berätta lite om din egen?
-Det hela började någon gång kring 2005 när jag fick upp ögonen för sökmotoroptimering. Innan dess hade jag pluggat och gjort lite allt möjligt. Jag drev ett företag under 2006 som snabbt förvandlades till en SEO-byrå och ett år senare hade jag sålt den till det som skulle bli Pineberry. Pineberry var på den tiden tänkt att bli en webbyrå med SEO-kompetens men ganska snabbt blev det åt andra hållet, en SEO-byrå med utvecklingskompetens. Tillsammans med VD, Michael Wahlgren, byggde jag upp sökmotoroptimeringen på Pineberry.

Jag hade personligen ganska stora friheter på den tiden, som delägare i Pineberry kunde jag välja ganska fritt vad jag gjorde så mycket tid lades på att utveckla nya metoder, bloggande och en hel del resor. Jag hade turen att få jobba både några år på Malta och några i Costa Rica.

Efter Pineberry gjorde jag en kort repa som Head of SEO på Web Guide Partner på Malta men bestämde mig snabbt för att jag ville starta upp en egen byrå igen. Det hade faktiskt legat i planen redan när jag lämnade Pineberry men sköts lite på framtiden för WGP.

Idag sitter jag i Övik med den egna byrån Brath som varit igång aktivt sedan årsskiftet. Vi är idag 11 personer på kontoret. Målsättningen är att vara bäst i branschen både när det gäller kvalitet på leverans och resultat. Hittills måste jag säga att det ser ganska lovande ut.

Jag vet att frågan är komplex och kanske inte lätt att svara kortfattat på men hur skulle du förklara begreppet ”sökmotoroptimering” för den som aldrig hört talas om det?

-Jag tycker inte att det är jättekomplext, det går ut på att tjäna pengar i de vanliga sökresultaten. Att ta positioner på lönsamma sökord. Sen kan det förstås variera enormt vilka sökord som är lönsamma för företag och vilken typ av strategi man behöver välja.

Det råder i branschen lite delade meningar om vad ”riktig sökmotoroptimering” är, vad som är grundläggande och vad som är spetskompetens. Men vad tycker du är ett minimumkrav på vad man kan ställa för krav på webbyrå innan det riktiga arbetet med sökmotoroptimering börjar?

-Jag tycker att en sajt behöver uppfylla vissa kriterier, minimum är väl att den ska kunna indexeras ordentligt, att det ska gå att sätta titlar manuellt och att det är någorlunda vettiga sökvägar.

Inom vilka branscher tycker du att man ska satsa på SEO som företagare i Enköping, alltså var finns det bra potential?

-Alla som säljer något på nätet, tjänster eller produkter är det förstås självklart för men det finns också mycket att tjäna i de lite mer oväntade segmenten. Jag tycker det är fullt rimligt att satsa på SEO om man säljer godis eller klipper hår, ofta finns det mycket pengar att hämta med ganska liten insats i lokala sökningar.

Tack för dina svar Magnus, jag hoppas att få återkomma till dig inom kort med ett uppföljande inlägg.

För er som känner att ni genast vill veta mer om vad SEO kan göra för er verksamhet kontakta BRATH AB.

Arkiverad under: Fredrik Eriksson

Trackbacks

  1. Investera endast 200 spänn och du får ett ”Guldläge på Nätet” — Grosshandlaren Fredrik Eriksson skriver:
    5 oktober, 2014 kl. 8:17 f m

    […] är just vad sökmotoroptimering handlar om (läs tidigare intervju med SEO-Experten Magnus Bråth). Till skillnad mot traditionell marknadsföring så kan du som satsar på SEO som det ofta […]

    Svara

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright © 2016 · Magazine Pro Theme på Genesis Framework · WordPress · Logga in