Vi testar hur synlig Anna Wiklund kan bli

Test med sökmotoroptimering

Jag fortsätter mina inlägg om sökmotoroptimering och denna gång ska vi ta oss an ett litet test som ni kan komma att följa upp och se resultatet av. Vi ska ta Anna Wiklund till toppen på Googles sökresultat.

För det första måste man veta hur man mäter sökresultatet. Det är inte bara att öppna webbläsaren gå in på google och ange sökfras. Det är nämligen som så att google tar hänsyn till en mängd faktorer för att ge dig ett resultat. Det kan handla om vilken enhet du surfar ifrån, var nånstans du befinner dig och hur ditt beteende sedan tidigare sett ut. Så för att mäta detta resultat använder jag ett verktyg som heter gserp. Där kan du ange din webbadress. lägga till sökfraser så håller programmet dig uppdaterad om vilka positioner du har på dessa. För dig som använde webbläsaren Chrome, kan du för att få ett neutralt sökresultat se till att vara utloggad från google, därefter ska du trycka på fliken högst upp i högra hörnet och välja ”Nytt inkognitofönster”.

Öppna nytt inkognitofönster i Google Chrome

Nu får du en sökning som inte tar hänsyn till dina tidigare göranden på nätet.

Arbetsmetoder

Sökmotoroptimering brukar man dela in 3 områden att arbeta med.

  • On-Page, handlar om att få enskilda sidor att ranka på de sökord du vill genom att göra dem så lätta som möjligt för google att förstå. I detta fallet skapar vi en sida om Anna Wiklund och ska alltså se till att Google prioriterar den framför andra. I de flesta fall handlar det mer om som Magnus Bråth förra veckan berättade, ”-Att ta positioner på lönsamma sökord. Sen kan det förstås variera enormt vilka sökord som är lönsamma för företag och vilken typ av strategi man behöver välja.
  • On-Site, handlar om att utnyttja din hemsidas resurser till att peka ut vad som utgör det viktigaste för din sajt. Alltså, varje sajt sitter på olika mycket resurser. Resurserna beror på hur gammal din sajt är och hur mycket länkar den har till sig, sajten har ett visst förtroende och du ska här se till att utnyttja det förtroendet bäst genom att peka ut vad som är viktigt. I detta fall ska jag visa på hur jag pekar ut att Anna Wiklund är viktig för denna sajt.
  • Off-Page, det är här det egentliga arbetet med sökmotoroptimering börjar. Har du en verksamhet med många konkurrenter kommer det troligtvis inte att hjälpa att endast göra On-Page och On-Site -optimeringen. Du kommer behöva bevisa för google att det inte bara är du som tycker din hemsida är viktig, detta gör du genom länkar från andra hemsidor. Ju fler och ju bättre länkar du får till din sajt desto viktigare kommer google tycka att din hemsida är och därmed kommer din sajt att plocka placeringar. Här måste man dock vara medveten om vad man gör, google arbetar ständigt med att förnya sina algoritmer. Att ha en alltför aggressiv länkstrategi kan straffa sig.

Här på Enköpingssidan ska jag först och främst arbeta med On-page och On-Site optimeringen till att börja med för att få Anna Wiklund att toppa Googles sökresultat. Skulle det visa sig inte räcka kommer jag även att visa några sätt att skaffa länkar för att hjälpa till med resultatet (Off-page optimering).

Nulägesanalys

Redan från starten med denna sida visste jag att det skulle skrivas en del om Anna Wiklund, därför satt jag upp hennes namn för att följa utvecklingen, så här ser det ut nu (du kan trycka på bilden för att förstora den).

Anna Wiklund tar placeringar på Google

 

Diagrammet visar att den här sidan vid sökning på Anna Wiklund har gått från placering 47 den 21:a Septemper till placering 10 den 1:a November. Vi har nu ett ganska bra utgångsläge och jag kommer i nästa inlägg berätta mer om vad jag gjort hittills och hur testet ska fortgå, det kommer bli en del tips som du kan använda genast på din egen hemsida.

Om Fredrik Eriksson

Jobbar på AMAS Svenska AB, bygger lite hemsidor på fritiden, släktforskar och lyssnar på pratradio. Är intresserad av sökmotoroptimering och drömmer om att en dag kunna köpa mig en mindre herrgård. Google+

Lämna en kommentar

*