CrossFit för rolig och effektiv träning

CrossFit har under de senaste åren blivit allt mer populärt, och nu har nästan alla hört talas om den nya träningsformen. CrossFit förknippas ofta med muskelknuttar, elitidrottare och tyngdlyftare, men vad många inte vet är att CrossFit faktiskt passar de allra flesta – inte bara de vältränade, utan också den som är överviktig eller inte har tränat så mycket tidigare.

Tanken med CrossFit är att du ska bli bra på många områden på samma gång, och du tränar styrka, uthållighet och smidighet i en bra kombination. Pulsen är ofta hög under träningspassen, vilket gör att träningen ger bra effekt även under ett kortare träningspass. Fettförbränningen är hög efter sådana här pass, också håller i sig i många timmar efter passet.

För att träna CrossFit kan man söka reda på närmaste CrossFit-gym, men man kan också träna liknande typ av högintenstiv träning själv också på sitt vanliga gym. Du måste bara våga hoppa, lyfta, springa och flåsa där du tränar utan att bli generad så går det att träna var som helst. Kom dock ihåg att kontrollera tekniken en extra gång, speciellt vid tunga lyft, för att inte dra på dig skador.

Träningspassen i CrossFit kallas oftast för dagens WOD, vilket är en förkortning på Workout Of the Day, och varieras ständigt för att du alltid utmana kroppen i nya, krävande träningspass. Här kommer ett tips på hur en CrossFit WOD kan se ut:

CrossFit Träningspass

  • Marklyft 6 x 4
  • Knäböj 6 x 4

AMRAP 20 minuter:

  • Thruster med skivstång 10
  • Pull-ups 10
  • Toes to bar 10
  • Armhävning 10
  • Hopprep 50

*AMRAP = As Many Rounds As Possible. Gå genom hela programmet så många gånger du hinner under 20 minuter.

CrossFit Träning

Detta är ett exempel på ett effektivt träningspass där du först fokuserar på benstyrka och sedan på muskeluthållighet för hela kroppen. Övningarna involverar stora muskelgrupper och hela kroppen tränas på samma gång. Du kan göra träningsprogrammet var som helst, så länge du har tillgång till en viktstång, en pull-up-bar och ett hopprep. Du kan gärna räkna hur många repetitioner du hinner göra under AMRAP-en och försöka slå ditt resultat nästa gång du tränar.

Om du vill ha tips på flera CrossFit-träningspass kan du kolla in exempelvis denna sida om CrossFit med dagens WOD. Om du inte tidigare har erfarenhet av denna typ av träning – testa för att se vad du tycker. Jag vågar nästan lova att du kommer att få lika bra resultat av 20 minuter CrossFit som av 60 minuter vanlig styrketräning på gymmet, och dessutom är det ett riktigt roligt sätt att träna på!

Om Lina Björkskog

Lina Björkskog är en finlandssvensk fysioterapeut som älskar träning och jobbar som personlig tränare. Lina har en populär träningsblogg där hon delar med sig av träningsmotivation och -tips till sina läsare, och gästbloggar här inom just samma ämneskategori – träning.

Lämna en kommentar

*